کد خبر: ۱۶۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
 کارشناس اقتصاد بیان کرد: 

 سفته الکترونیک یک نوآوری در دنیای آنلاین

 کارشناس اقتصاد گفت: سفته الکترونیکی یکی از نوآوری‌های دنیای آنلاین است که به تازگی وارد بازار بانکی ایران شده است، این سفته بسیار معتبرتر از نوع کاغذی آن است و مشخصات صادرکننده، دریافت‌کننده، مبلغ ضمانت و امضای الکترونیکی متقاضی در آن درج می‌شود.

 سمیه سهامی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: سفته الکترونیکی یکی از نوآوری‌های دنیای آنلاین است که به تازگی وارد بازار بانکی ایران شده است، این سفته بسیار معتبرتر از نوع کاغذی آن است و مشخصات صادرکننده، دریافت‌کننده، مبلغ ضمانت و امضای الکترونیکی متقاضی در آن درج می‌شود.

 وی افزود: این نوع سفته در برخی از پلتفرم بانک‌ها قابل‌ارائه است، لازم به ذکر است که دریافت این نوع سفته نیازمند آشنایی حداقلی با نحوه کار با رایانه یا انواع تلفن‌های همراه هوشمند است.

 کارشناس اقتصاد در ادامه مطرح کرد: برای دریافت این نوع سفته می‌بایست وارد پلتفرم یا سایت و یا اپلیکیشن بانک مربوطه شوید و امضای دیجیتال متقاضی در پلتفرم مربوطه تعریف شود و حساب و شماره تلفن نیز به نام متقاضی باشد.

 سهامی در رابطه با شرایط دریافت سفته الکترونیک یادآور شد: لازم به ذکر است که هر خط تلفن همراه تنها می‌تواند یک امضای دیجیتال را تعریف نماید به معنای دیگر یعنی تنها یک شخص و یک خط تلفن می‌تواند نسبت به خریداری به نام خود اقدام و در صورت اقدام به خریداری سفته الکترونیکی به نام دیگری می‌بایست شرایط فوق توسط خود متقاضی رعایت گردد.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه و تأمل در مورد سفته‌های الکترونیکی این است که ما سابقاً در سفته‌های کاغذی، قابلیت ظهرنویسی را داشتیم. ظهرنویسی به معنای پشت‌نویسی و انتقال مالکیت و منافع سفته به دیگری است.

کارشناس اقتصاد با بیان اینکه مسئولیت سفته به صورت تضامنی است، گفت: کلیه ظهرنویسان و دارندگان سابق سفته در مقابل وجه سفته در مقابل آخرین دارند یا واخواست کننده نهایی سفته مسئول هستند، نوآوری جدیدی که سفته الکترونیکی بدان روی آورده است، ظهرنویسی سفته الکترونیکی به صورت الکترونیکی است، بدین معنی که دارنده سفته الکترونیکی می‌تواند از طریق پلتفرم مربوطه ظهرنویسی نموده و به دیگری انتقال دهد.

سهامی تصریح کرد: در صورت انتقال از طریق پلتفرم به شخص دیگر، پنجره ظهرنویسی برای دارنده قبل بسته و پنجره ظهرنویسی برای دارنده جدید جهت انتقال به دیگری باز و فعال می‌شود.

وی در ادامه افزود: گمان می‌شود که با آمدن سفته الکترونیکی و ورود آن به بازار می‌توان تا حدودی مشکلاتی را که سفته‌های کاغذی با آن روبه‌رو هستند را اعم از کمبود سفته کاغذی و یا فروش آن توسط صرفاً تعداد اندکی از بانک‌های عامل کاهش داد.

این کارشناس اقتصاد در پایان مطرح کرد: شایان‌ذکر است که باید دید این سفته‌های الکترونیکی تا چه حد می‌تواند در عمل، مشکلات قبلی را کاهش و یا چقدر ضرایب امنیتی این سفته‌های جدید قابل‌اطمینان برای مردم و ورود گسترده به بازار باشد.

 انتهای خبر/224224
 

برچسب ها: سفته ، الکترونیک ، نوآوری
نظرات بینندگان